Info aanschaf pups

Om als fokker in aanmerking te komen voor advies, ondersteuning en pup bemiddeling moeten de ouderdieren van een beoogt nest aan een groot aantal eisen voldoen. Aan de ouderdieren worden de volgende eisen gesteld:

• Zowel de reu als de teef moeten een aantal keren geshowd worden aan een exterieur keurmeester, die de hond qua uiterlijk beoordeeld.

• Beide honden dienen foto’s te laten maken van de heupen

• Beide honden dienen een ECVO-onderzoek met goed resultaat te hebben ondergaan. Dit is een breed oog-onderzoek

• Er is nog een apart onderzoek naar nachtblindheid

• De honden worden tevens onderzocht op Ectopic Ureter. Hier wordt gecontroleerd of de ureters een normale positie hebben in de blaas

• Ook dienen beide honden een gedragstest met goed gevolg af te leggen.

Als vereniging kunnen wij natuurlijk nooit garanderen dat alle via onze vereniging gefokte briards 12 of meer jaar oud zullen worden. Maar de kans op een gezonde hond die op verantwoorde wijze is gefokt en grootgebracht is wel groter.

Wanneer u een briardpup krijgt aangeboden van een fokker die geen lid is van een rasvereniging hoeft het zeker niet om een slechte pup te gaan, maar u kunt zich afvragen waarom iemand buiten de reglementen van een rasvereniging om wil fokken. Er zijn twee rasverenigingen in Nederland, dus er is keus.

Een briardpup uit een dierenwinkel, marktplaats of uit de krant komt natuurlijk niet eens bij u op! Met stamboom! Laat u daar niet door verblinden. Dit wil alleen maar zeggen dat de hond is geregistreerd en zegt niets over de kwaliteit van de fokker.

Leden van onze vereniging die willen fokken en waarvan de honden aan ons fokreglement voldoen, krijgen van ons alle steun. De pupinformatie zal alle vragen beantwoorden, het komende en geboren nest zal op onze website worden geplaatst, het nest wordt bezocht en bekeken door de fokadviescommissie etc. Echter, de BVN kan geen enkele verantwoordelijkheid aanvaarden voor de honden die binnen de vereniging worden gefokt. De verantwoordelijkheid ligt te alle tijden bij de fokker. Uiteraard kunnen wij u wel van advies dienen

Ga niet te overhaast te werk, laat het geen impulsaankoop zijn. Ga eens bij een aantal fokkers kijken. Waar heeft u een goed gevoel? Vergeet niet dat ook al hebt u uw pup meegenomen, u toch altijd in geval dat nodig is terug moet kunnen vallen op de fokker.

WAT KOST EEN PUP?

Onze vereniging bepaalt ieder jaar op de Algemene Leden vergadering de richtprijs voor een pup. Voor 2024 is de richtprijs € 1.400,- . Let wel: de prijs die u uiteindelijk betaalt voor een pup is de afspraak tussen u en de fokker.

WAT BESPREEKT U MET DE FOKKER?

• Vertel iets over uw gezinssamenstelling

• Vertel iets over uw ervaringen met honden

• Geef aan wat u van uw hond verwacht

• Vertel uw voorkeur voor een reu of teef

• Vraag aan de fokker of u zelf kunt kiezen of dat de fokker de keus maakt

• Vertel dat u eventueel nog andere fokkers wilt bezoeken

• Vraag of het nest een puppentest ondergaat met 7 weken

• Wanneer uw beslissing nog niet vaststaat, vertel dat dan eerlijk

• Maak kennis met de moederhond

• Probeer als het kan kennis te maken met de vaderhond

• Maak een duidelijke prijsafspraak

• Vraag of de fokker met contracten werkt en als dit zo is, vraag of u deze van te voren mag lezen.

• Bedenk dat het kopen van een hond een zakelijke transactie is waar alle rechten en plichten voor zowel koper als verkoper gelden.

TENSLOTTE:

• Bel gerust nog eens met de pupinfo

• Bij twijfel……. Niet doen!

• U kunt van ons alle informatie krijgen die u wenst

• Niemand kan u garanderen dat uw hond een kampioen wordt

• Op onze website kunt u het fokreglement van onze vereniging nalezen

EN ALS U EEN BRIARD HEBT, WAT DAN?

Dan wordt u natuurlijk lid van onze vereniging!